Wat is een onderwijs avontuur?

In een onderwijs avontuur maakt je klas kennis met een avonturier; iemand met een bijzonder beroep, een mooie reis of een spannende missie. Deze avonturier neemt de klas mee de werkelijkheid in, hij of zij deelt zijn ervaringen en ideeën. Daarna vraagt de avonturier de klas om hulp. Deze hulpvragen vormen de opdrachten binnen het onderwijs avontuur. De opdrachten zijn afgestemd op het niveau van de kinderen, maar wel levensecht en relevant. Ze dagen uit tot het ontwikkelen van 21ste eeuwse vaardigheden en zijn gekoppeld aan reguliere leerdoelen; taal, rekenen, lezen, wereld-oriëntatie, burgerschap, Engels en kunst & cultuur.

De kinderen doen verslag van hun werk, de avonturier geeft feedback en zet de opbrengsten in voor zijn of haar werk, reis of missie. Elk onderwijs avontuur is anders; een avontuur rond de wijkagent zal andere leeropbrengsten hebben dan een onderwijsavontuur in het bos. In elk avontuur oefenen leerlingen een mix van 21ste eeuwse vaardigheden.

Het contact tussen klas en avonturier verloopt via sociale media; binnen een afgeschermde omgeving wisselen zij ervaringen en opdrachten uit. Vaak gaat het om digitale content als foto’s, video’s en presentaties. Een onderwijs avontuur is altijd In Real Time, wordt gemaakt met echte mensen in echte situaties. Dat maakt ieder avontuur uniek en spannend, je weet van te voren nooit precies hoe het zal verlopen.