In zijn boek “Onderwijs voor de 21ste eeuw” en tijdens zijn keynote tijdens het SLO-congres rond 21ste eeuwse vaardigheden afgelopen november, sprak professor Kris van den Branden zeer inspirerend over wat hij energie-voor -leren noemt. De energie voor leren die leerlingen van nature hebben dient op school maximaal omgezet te worden in succesvolle leerervaringen. Dat levert vervolgens nieuwe emotionele en intellectuele energie-voor-leren op. Dat maakt onderwijs duurzaam, uit die energie kan dan nieuwe energie ontstaan. Exact díe energie hopen wij op te wekken en duurzaam te blijven vernieuwen met leerlingen en leerkrachten die met ons op onderwijs avontuur gaan. Het boek “Onderwijs voor de 21ste eeuw” is dan ook een aanrader voor iedereen die geïnteresseerd is in toekomstbestendig en duurzaam onderwijs. Geschreven in gemakkelijke taal en boordevol praktische voorbeelden.

Je koopt het boek hier.

De afgelopen tijd was de DDoS aanval op o.a. de site van de Belastingdienst veel in het nieuws en gingen er  speculaties rond wie hier achter zat. Deze week werd duidelijk dat het een 18-jarige jongen uit Oosterhout was. Tieners worden steeds handiger in het hacken. Laten we er zorg voor dragen dat ze deze vaardigheden op een goede manier inzetten. Tijdens een onderwijs avontuur komen vaardigheden en attitude ter sprake, belangrijke competenties die je nodig hebt om mediawijs te zijn. Door het bewust inzetten van verschillende tools worden kinderen al doende mediawijzer en realiseren ze zich steeds meer dat een beter internet bij jezelf begint.

Op 6 februari 2018 was het Safer Internet Day, op deze jaarlijkse dag wordt niet alleen in Nederland, waar wereldwijd aandacht gevraagd voor het veilig en verantwoord gebruik maken van en online technologieën en mobiele telefoons. Hieronder lees je meer over het onderzoek van Safer Internet Centre uit het artikel van Carmen Fortuin, webredacteur bij mediawijzer.net

Lees meer

Onderzoek door de London School of Economics and Political Science heeft uitgewezen dat digitale media-activiteiten het gezinsleven versterken in plaats van dat het gezamenlijke activiteiten zou verminderen, dit omdat ze in toenemende mate een belangrijke rol spelen in gezinnen. De media- en internetgerelateerde activiteiten zijn nu diep geïntegreerd in het gezinsleven en zijn een manier om gezamenlijk tijd door te brengen net zoals de traditionele manier als samen eten en winkelen. Met een onderwijs avontuur bereiken wij kinderen en ouders. De verschillende tools die wij inzetten tijdens een onderwijs avontuur dragen bij aan een mediawijze leerling en een mediawijzer gezinsleven.
Lees meer

Op woensdag 20 december 2017 werd in Cinecitta Tilburg de jaarlijkse kerstborrel georganiseerd door de gemeente Tilburg ism Tilburgs Onderwijs Festival TOF. Tijdens deze bijeenkomst mochten acht innovatieve onderwijs initiatieven met de nadruk op “gelijke kansen voor iedereen” pitchen. Ook Stichting Onderwijs Avonturen was een van de deelnemers. Lees meer

Het curriculum van de toekomst vraagt om meer samenhang tussen vak- en leergebieden. Maar hoe doe je dat op school? Deze website biedt inzicht in de projecten en hulpmiddelen van SLO voor curriculumontwikkeling. Je vindt er de verplichte landelijke kaders maar ook inspiratie en handreikingen voor de invulling daarvan op school.

Klik hier om naar deze project website van het SLO te gaan.

Tijdens de stop-over in Fremantle kreeg Ineke bijzonder bezoek. Een aantal kinderen uit de Australische klas van juf Lisa bezocht de Clipper vloot in de haven van Fremantle. De kinderen mochten een kijkje nemen aan boord van de Nasdaq en hadden de kans om hun held Ineke te ontmoeten én haar het hemd van het lijf te vragen. Zowel voor de kinderen als voor Ineke een hele leuke middag!
Lees meer

Op Woensdag 8 November 2017 was de eerste verdiepings-bijeenkomst voor het onderwijs avontuur Op Zee. Een aantal deelnemende leerkrachten vanuit heel Nederland kwamen bijeen om te discussieren over het verloop van het eerste deel van het onderwijs avontuur, ervaringen uit te wisselen en om goed te kijken naar de toekomst; hoe haal je nog meer uit dit soort onderwijs?

Hier vind je een verslag van deze bijeenkomst.